onsdag 21 juli 2010

Påtaglig internetmarknadsföring

I och med Facebook uppgång och omåttliga popularitet så har fenomenet Social Gaming blivit en vanligare företeelse på internet. Namn som Farmville, Yoville och Mafia Wars blir kända varumärken och starka strategiska plattformar inom internetmarknadsföring.

Utvecklaren som ligger bakom Social Gaming-trenden heter Zynga. Man utvecklar och underhåller spel där man genom att sköta sina sysslor och ta hjälp av sitt sociala nätverk kan samla på sig poäng och därefter stiga i graderna eller bygga ut sin farm.

Men Zynga tar nu detta ett steg längre och försöker att öka sin popularitet IRL. Dels för att få fler att testa på Social Gaming men även för att kunna bygga sitt eget varumärke och nå en självständighet.

Zyngas vilja till självständighet kommer från en knackig relation med jätten Facebook eftersom Facebook har ställt krav på Zynga om att de skall anpassa sig mer till dem.

Därför har man nu inlett ett samarbete med 7Eleven i USA där varumärkena Yoville, Farmville och Mafia Wars marknadsförs tillsammans med Zyngas varumärke. Därefter skall 7Elevens kunder göra en koppling mellan Zenga och de sociala spelen. Marknadsinsatsen utförs genom att 7Eleven säljer produkter som är kopplade till de olika spelen. genom att köpa produkterna kan man samla poäng som sedan kan vara värdefulla i de olika spelen. Produkterna som säljs är allt från Mafia Wars-slurpees till baguetter direkt från Farmville.

Vi får se hur det kommer gå med Zyngas försök till självständighet. I så fall kan man undra vad det kan komma att innebära för världen av internetmarknadsföring om facebook skulle skiljas från sin största applikationstillverkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar