tisdag 14 december 2010

Sökmarknadsföring - Facebook vill fokusera på ditt beteende

Man behöver inte direkt presentera Facebook som tjänst och som plattform. Med över 500 miljoner användare i hela världen och runt 4 miljoner är Sverige så är det ett välkänt fenomen. Det är inte heller helt okänt att m,an genom sökmarknadsföring kan rikta in sig på bestämda kundgrupper. Användarna väljer själva vad de skall utsättas för efter sättet som de använder Facebook.

Nu kommer snart positioneringsappen Places till Sverige. Genom Places kan du ange vart du befinner dig bara genom att logga in på ditt konto. Oavsett om du använder dig av en dator, surfplatta eller en mobiltelefon. Nu kan rätt sökmarknadsföring nå dig även när du är ute på stan och fikar.

I positioneringstjänsten Places, som enligt uppgifter ska komma till Sverige i januari, finns funktionen ”deals” som företag kan använda för att driva fans till kunder. Ett exempel är Levis Jeans som ger ut rabattkoder när en person checkar in med Places i en butik. Levis använder även användares jeansrekommendationer på deras sida kopplat till deras produktplanering. Om flera personer gillar en särskild modell i exempelvis Wisconsin då anpassar de lagret till det, rapporterar IDG.se

Frågan är vad denna typen av sökmarknadsföring innebär för Facebooks framtid i Sverige. I ett land som USA har man en mycket mer utbredd tillgång till stora kedjor med funktionella applikationer för Places. Men det återstår att se. Är detta sökmarknadsföring som de stora företagen tjänar på? Eller kan även de mindre företagen roffa åt sig en bit av kakan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar