måndag 4 oktober 2010

Vi Googlar på kända varumärken

Inom Internetmarknadsföring talar man mycket om att det söks mycket kring breda begrepp. Alltså besökaren letar efter den mest optimala lösningen och den mest relevanta sidan som är kopplat till ett brett begrepp. Men många användare arbetar med Googles sökfält på samma sätt som man arbetar med en webbrowser.

Bland de ord som det Googlades på mest under 2009 finner vi naturligtvis breda begrepp såsom "lyrics", "lexikon", "Britney Spears" m.m. Ord som är exempel på breda sökbegrepp. Inom internetmarknadsföring arbetar man med att hitta det mest givande sökresultatet för besökaren på den svenska sökmarknaden. I dessa fallen funkar det.

Andra ord som det söktes mycket på var bl.a. "Aftonbladet", "Facebook", "Youtube" och "Google". Sökbegrepp som har en URL som innehåller företagsnamnet. Alla besökare har ett självklart mål med sin sökning, en specifik sida. De letar knappast efter ett komplement till dessa sidor. Resultat som dessa är naturligtvis inte mycket att arbeta med inom internetmarknadsföring. Många söker på ordet, men det finns ett självklart mål och en självklar aktör som dominerar sökningen.















Besökarna använder Google för att hitta sina populära sidor. detta trots att de flesta webbrowsers har en sökfunktion som letar igenom den personliga webbhistoriken.

Bild och inspiration är hämtat från judithwolst.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar