måndag 11 oktober 2010

Google byter bransch från sökmarknadsföring till bilar?

Google har sedan länge gjort sig känd som en jätte på nätet och inom sökmarknadsföring. Där man under de senaste åren varit den självklara verktyget för många företag när det kommer till sök och annonsering. En av Googles tjänster är Google Street View som har skapat det vitt kända uttrycket; Googlebilen. Som är namnet på de färgglada bilarna som åker runt i världen med en stor kamera på taket för att samla in data.

Även Googlebilen står precis som företagets sökmarknadsföring ständigt under förändring. Nu rapporterar Dagens Nyheter att man under helgen har textat förarlösa Googlebilar i Kalifornien. det är sant! På vägarna mellan Silicon Valley och Santa Monica har Google testat sina nya datorstyrda bilar. Men det är inte direkt så farligt som det låter. Under hela bilfärden så sitter det en förare som skall vara beredd att rycka in när som helst om det skulle uppstå problem. Samtidigt så sitter det en ingenjör i passagerarsätet som hela tiden ser till så att allt är som det ska.

Google ser en vision i den nya tekniken som säger att radiostyrda bilar skulle kunna halvera antalet dödsfall i trafiken. datorer anses vara bättre och framförallt försiktigare förare än människor. De har en annan förmåga att ta in information om allt som händer på vägen, samtidigt som de har en snabbare reaktionsförmåga.

Enligt Google är dock den största fördelen att den som åker med den radiostyrda bilen skall kunna koppla bort vägen och ägna sig åt andra saker istället.

Frågan är om Google skall kunna utmana de stora bilföretagen med en egen modell eller om man istället fortsätter fokusera på sökmarknadsföring. man skall aldrig säga aldrig, allt verkar ju vara möjligt i den organisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar