fredag 18 juni 2010

Sökmotoroptimering - Visionen om "Den pefekta sökmotorn"

Om man arbetar med sökmotoroptimering gäller det att ständigt hålla sig uppdaterad. Google som milt uttryckt får ses som sökmotorernas sökmotor förändrar ständigt sitt sätt att leta efter och söka igenom nätets innehåll. Ambitionen handlar om att skapa en sökmotor som söker efter information på samma sätt som en människa, kort och gott "Den perfekta sökmotorn".

En av Googles grundare, Larry Page säger att den ultimata sökmotorn "… förstår exakt vad du menar och som levererar exakt det du vill ha." Därmed har Google helt klart byggt en långsiktig vision. Visst kommer Google kunna skapa en sökmotor som läser av en sida likt en människa. Men frågan är hur de skall kunna anpassa sökmotorn efter individuella förutsättningar, humörskillnader och annat.

För personer som arbetar med sökmotoroptimering innebär detta naturligtvis att man ständig måste hålla ett öga Googles uppdateringar och produkter. Grundstrukturen i vad sökmotorerna tittar på står dock mer eller mindre fast. Därför kan sökmotoroptimering inriktas mot sidans innehåll, struktur, in-länkar och i viss mån även sociala medier.

Googles ambitioner bygger på att ständigt utveckla och erbjuda nya produkter och funktioner. Allt för att skapa nya möjligheter för användarna och erbjuda de snabbaste och mest relevanta sökresultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar